Kompetencje pilota A2
Kandydat na uzyskanie kompetencji pilota A2:
1) posiada aktualne kompetencje A1/A3;
2) ukończył szkolenie praktyczne w trybie samokształcenia w warunkach operacyjnych dla
podkategorii A3 (UAS.OPEN.040 pkt 1 i 2);
3) zgłasza się w podmiocie wyznaczonym do przeprowadzania dodatkowego egzaminu z wiedzy
teoretycznej okazując aktualne kompetencje A1/A3;
4) składa oświadczenie o ukończeniu szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia z zakresu:
(a) Przygotowanie do operacji UAS:
(1) upewnij się, że:
(i) wybrany ładunek jest kompatybilny z BSP używanym do operacji; (ii) strefa operacji BSP jest odpowiednia dla zamierzonej operacji; i (iii) BSP spełnia wymagania techniczne strefy geograficznej;(2) określ obszar operacji, na którym odbywa się zamierzona operacja zgodnie z UAS.OPEN.040;
(3) określ obszar operacji z uwzględnieniem charakterystyki BSP;
(4) zidentyfikuj ograniczenia opublikowane przez państwa członkowskie dla strefygeograficznej (np. Strefy zakazu lotów, strefy zamknięte i strefy o szczególnych warunkach w pobliżu strefy operacyjnej), a w razie potrzeby uzyskaj zezwolenie podmiotu odpowiedzialnego za takie strefy;
(5) określ cele operacji BSP;
(6) zidentyfikuj wszelkie przeszkody i potencjalną obecność niezaangażowanych osób naobszarze operacji, które mogłyby utrudniać zamierzoną operację BSP; i
(7) sprawdź aktualne warunki meteorologiczne i prognozę na planowany czas operacji.(b) Przygotowanie do lotu:
(1) oceń ogólny stan bezzałogowego systemu powietrznego i upewnij się, że konfiguracja bezzałogowego systemu powietrznego jest zgodna z instrukcjami dostarczonymi przez producenta w instrukcji obsługi;
(2) upewnij się, że wszystkie demontowalne elementy BSP są odpowiednio zabezpieczone; (3) upewnij się, że oprogramowanie zainstalowane w BSP i w zdalnej stacji pilota jest
najnowszym oprogramowaniem opublikowanym przez producenta BSP;
(4) w razie potrzeby skalibruj przyrządy na pokładzie BSP;
(5) zidentyfikuj możliwe warunki, które mogą zagrozić planowanej operacji BSP;
(6) sprawdź stan baterii i upewnij się, że jest adekwatny do zamierzonej pracy bezzałogowegosystemu powietrznego;
(7) zaktualizuj system świadomości geograficznej; i
(8) ustaw system ograniczenia wysokości, jeśli to konieczne.(c) Lot w normalnych warunkach:
(1) korzystając z procedur przewidzianych przez producenta w instrukcji obsługi, zapoznaj się z tym jak:
(i) wykonać start;
(ii) wykonać stabilny lot:
(A) wykonać zawis nad punktem w przypadku wielowirnikowego BSP;
(B) wykonać skoordynowane duże zakręty;
(C) wykonać skoordynowane ciasne zakręty;
(D) wykonać lot po prostej na stałej wysokości;
(E) wykonać zmiany kierunku, wysokości i prędkości lotu;
(F) wykonać lot podążając zaplanowaną ścieżką;
(G) wykonać powrót BSP w kierunku pilota po umieszczeniu BSP w odległości,
która nie pozwala już na rozróżnienie jego orientacji, w przypadku BSP
wielowirnikowego;
(H) wykonać lot poziomy z różną prędkością (krytyczna duża prędkość lub
krytyczna niska prędkość) w przypadku BSP stałopłatów;
(iii) utrzymać BSP poza strefami zakazu lotów lub strefami zamkniętymi, chyba że
posiadasz zezwolenie;
(iv) korzystać z zewnętrznych odniesień do oceny odległości i wysokości BSP; (v) wykonać procedury powrotu do domu – automatyczną lub ręczną;
(vi) wykonać lądowanie; i
(vii) wykonać procedurę chybionego lądowania w przypadku BSP stałopłatu; i
(2) utrzymywać wystarczającą odległość od przeszkód;
d) Lot w warunkach odbiegających od normy:
(i) kierowanie torem lotu UAS w sytuacjach odbiegających od normy;
(ii) radzenie sobie z sytuacją, gdy urządzenie do pozycjonowania bezzałogowego
systemu powietrznego jest uszkodzone;
(iii) zarządzanie sytuacją wtargnięcia osoby na obszar operacji i podejmowanie
odpowiednich środków w celu utrzymania bezpieczeństwa;
(iv) zarządzanie wyjściem BSP ze strefy operacji określonej podczas przygotowań do
lotu;
(v) zarządzanie wtargnięciem załogowego statku powietrznego w pobliże obszaru
operacji;
(vi) zarządzanie wtargnięciem innego BSP na obszar operacji;
(vii) wybieranie właściwego dla sytuacji mechanizmu ochronny;
(viii) radzenie sobie z sytuacją utraty wysokości lub kontroli nad pozycją wywołaną
zjawiskami zewnętrznymi;
(ix) wznowienie ręcznego sterowania BSP, gdy systemy automatyczne czynią sytuację
niebezpieczną; i
(x) zarządzanie procedurą w przypadku utraty łącza.
(e) Odprawa, podsumowanie i informacja zwrotna:
(i) przeprowadź podsumowanie operacji BSP; i
(ii) określ sytuacje, w których zgłoszenie zdarzenia jest konieczne, i uzupełnij
zgłoszenie.
5) legitymuje się ważnym dokumentem potwierdzającym tożsamość;
6) przystępuje do dodatkowego egzaminu z wiedzy teoretycznej do uzyskania kompetencji
pilota A2, składającego się co najmniej z 30 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota BSP na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących w odpowiednich proporcjach następujących dziedzin: meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi.
Zdając dodatkowy egzamin z wiedzy teoretycznej, pilot BSP powinien wykazać, że:
(1) rozumie ryzyko dla bezpieczeństwa związane z operacjami bezzałogowymi statkami powietrznymi w bliskim sąsiedztwie niezaangażowanych osób lub z operacjami z użyciem cięższych statków powietrznych;
(2) potrafi ocenić ryzyko naziemne związane ze środowiskiem, w którym odbywa się operacja, a także z lataniem w bliskim sąsiedztwie niezaangażowanych osób;
(3) posiada podstawową wiedzę na temat planowania lotu i definiowania procedur awaryjnych; i (4) zrozumie, jak warunki pogodowe mogą wpływać na działanie BSP.
Egzamin z wiedzy teoretycznej powinien obejmować aspekty z następujących przedmiotów: (1) meteorologia:
(i) wpływ pogody na operacje z użyciem BSP:
(A) wiatr (np. Skutki miejskie, turbulencje); (B) temperatura;
(C) widzialność; i
(D) gęstość powietrza;
(ii) uzyskiwanie prognoz pogody;
(2) osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie:
(i) typowa obwiednia operacyjna wiropłatów, stałopłatów i konstrukcji hybrydowych; (ii) masa i wyważenie oraz środek ciężkości:
(A) świadomość ogólnej równowagi podczas mocowania gimbali i ładunków;
(B) rozumienie, że ładunki mogą mieć różne właściwości, co może mieć wpływ na stabilność lotu; i
(C) zrozumienie, że każdy inny typ BSP ma inny środek ciężkości; (iii) zabezpieczenie ładunku;
(iv) akumulatory:
(A) zrozumienie źródła zasilania, aby zapobiec potencjalnym niebezpiecznym sytuacjom;
(B) zapoznanie się z istniejącymi różnymi typami baterii;
(C) rozumienie terminologii używanej w odniesieniu do baterii (np. Efekt pamięci, pojemność, współczynnik c); i
(D) zrozumienie jak działa bateria (np. Ładowanie, użytkowanie, niebezpieczeństwo, przechowywanie); i
(3) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi:
(i) funkcje trybu niskiej prędkości; (ii) ocena odległości od ludzi; i (iii) zasada 1: 1.
Podmiot wyznaczony przez właściwy organ:
1) przygotowuje test wielokrotnego wyboru składający się z co najmniej z 30 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota BSP na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących w odpowiednich proporcjach następujących dziedzin: meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi. Szczegółowy zakres egzaminu określono powyżej;
2) weryfikuje tożsamość kandydata na uzyskanie kompetencji pilota A2;
3) przyjmuje od kandydata na uzyskanie kompetencji pilota A2, oświadczenie o ukończeniu
szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia;
4) nadzoruje przebieg egzaminu, aby jego wynik był niepodważalny i jednoznaczny;
5) jeżeli kandydat na uzyskanie kompetencji pilota A2 zda pomyślnie egzamin, podmiot
wyznaczony przez właściwy organ przesyła skany protokołu z egzaminu i oświadczenia o ukończeniu szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia na adres mailowy szkoleniaSBSP@ulc.gov.pl