Kompetencje pilota A2

Kandydat na uzyskanie kompetencji pilota A2:

  1. 1)  posiada aktualne kompetencje A1/A3;

  2. 2)  ukończył szkolenie praktyczne w trybie samokształcenia w warunkach operacyjnych dla

    podkategorii A3 (UAS.OPEN.040 pkt 1 i 2);

  3. 3)  zgłasza się w podmiocie wyznaczonym do przeprowadzania dodatkowego egzaminu z wiedzy

    teoretycznej okazując aktualne kompetencje A1/A3;

  4. 4)  składa oświadczenie o ukończeniu szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia z zakresu:

    (a) Przygotowanie do operacji UAS:

    (1) upewnij się, że:
    (i) wybrany ładunek jest kompatybilny z BSP używanym do operacji; (ii) strefa operacji BSP jest odpowiednia dla zamierzonej operacji; i (iii) BSP spełnia wymagania techniczne strefy geograficznej;

    (2) określ obszar operacji, na którym odbywa się zamierzona operacja zgodnie z UAS.OPEN.040;

    (3) określ obszar operacji z uwzględnieniem charakterystyki BSP;
    (4) zidentyfikuj ograniczenia opublikowane przez państwa członkowskie dla strefy

    geograficznej (np. Strefy zakazu lotów, strefy zamknięte i strefy o szczególnych warunkach w pobliżu strefy operacyjnej), a w razie potrzeby uzyskaj zezwolenie podmiotu odpowiedzialnego za takie strefy;

    (5) określ cele operacji BSP;
    (6) zidentyfikuj wszelkie przeszkody i potencjalną obecność niezaangażowanych osób na

    obszarze operacji, które mogłyby utrudniać zamierzoną operację BSP; i
    (7) sprawdź aktualne warunki meteorologiczne i prognozę na planowany czas operacji.

    (b) Przygotowanie do lotu:

    (1) oceń ogólny stan bezzałogowego systemu powietrznego i upewnij się, że konfiguracja bezzałogowego systemu powietrznego jest zgodna z instrukcjami dostarczonymi przez producenta w instrukcji obsługi;

    (2) upewnij się, że wszystkie demontowalne elementy BSP są odpowiednio zabezpieczone; (3) upewnij się, że oprogramowanie zainstalowane w BSP i w zdalnej stacji pilota jest

    najnowszym oprogramowaniem opublikowanym przez producenta BSP;
    (4) w razie potrzeby skalibruj przyrządy na pokładzie BSP;
    (5) zidentyfikuj możliwe warunki, które mogą zagrozić planowanej operacji BSP;
    (6) sprawdź stan baterii i upewnij się, że jest adekwatny do zamierzonej pracy bezzałogowego

    systemu powietrznego;
    (7) zaktualizuj system świadomości geograficznej; i
    (8) ustaw system ograniczenia wysokości, jeśli to konieczne.

    (c) Lot w normalnych warunkach:

    (1) korzystając z procedur przewidzianych przez producenta w instrukcji obsługi, zapoznaj się z tym jak:

    (i) wykonać start;
    (ii) wykonać stabilny lot:

(A) wykonać zawis nad punktem w przypadku wielowirnikowego BSP;

(B) wykonać skoordynowane duże zakręty;
(C) wykonać skoordynowane ciasne zakręty;
(D) wykonać lot po prostej na stałej wysokości;
(E) wykonać zmiany kierunku, wysokości i prędkości lotu;
(F) wykonać lot podążając zaplanowaną ścieżką;
(G) wykonać powrót BSP w kierunku pilota po umieszczeniu BSP w odległości,

która nie pozwala już na rozróżnienie jego orientacji, w przypadku BSP

wielowirnikowego;
(H) wykonać lot poziomy z różną prędkością (krytyczna duża prędkość lub

krytyczna niska prędkość) w przypadku BSP stałopłatów;
(iii) utrzymać BSP poza strefami zakazu lotów lub strefami zamkniętymi, chyba że

posiadasz zezwolenie;
(iv) korzystać z zewnętrznych odniesień do oceny odległości i wysokości BSP; (v) wykonać procedury powrotu do domu – automatyczną lub ręczną;
(vi) wykonać lądowanie; i
(vii) wykonać procedurę chybionego lądowania w przypadku BSP stałopłatu; i

(2) utrzymywać wystarczającą odległość od przeszkód;

d) Lot w warunkach odbiegających od normy:

(i) kierowanie torem lotu UAS w sytuacjach odbiegających od normy;
(ii) radzenie sobie z sytuacją, gdy urządzenie do pozycjonowania bezzałogowego

systemu powietrznego jest uszkodzone;
(iii) zarządzanie sytuacją wtargnięcia osoby na obszar operacji i podejmowanie

odpowiednich środków w celu utrzymania bezpieczeństwa;
(iv) zarządzanie wyjściem BSP ze strefy operacji określonej podczas przygotowań do

lotu;
(v) zarządzanie wtargnięciem załogowego statku powietrznego w pobliże obszaru

operacji;
(vi) zarządzanie wtargnięciem innego BSP na obszar operacji;
(vii) wybieranie właściwego dla sytuacji mechanizmu ochronny;
(viii) radzenie sobie z sytuacją utraty wysokości lub kontroli nad pozycją wywołaną

zjawiskami zewnętrznymi;
(ix) wznowienie ręcznego sterowania BSP, gdy systemy automatyczne czynią sytuację

niebezpieczną; i
(x) zarządzanie procedurą w przypadku utraty łącza.

(e) Odprawa, podsumowanie i informacja zwrotna:

(i) przeprowadź podsumowanie operacji BSP; i
(ii) określ sytuacje, w których zgłoszenie zdarzenia jest konieczne, i uzupełnij

zgłoszenie.

  1. 5)  legitymuje się ważnym dokumentem potwierdzającym tożsamość;

  2. 6)  przystępuje do dodatkowego egzaminu z wiedzy teoretycznej do uzyskania kompetencji

    pilota A2, składającego się co najmniej z 30 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota BSP na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących w odpowiednich proporcjach następujących dziedzin: meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi.

Zdając dodatkowy egzamin z wiedzy teoretycznej, pilot BSP powinien wykazać, że:

(1) rozumie ryzyko dla bezpieczeństwa związane z operacjami bezzałogowymi statkami powietrznymi w bliskim sąsiedztwie niezaangażowanych osób lub z operacjami z użyciem cięższych statków powietrznych;

(2) potrafi ocenić ryzyko naziemne związane ze środowiskiem, w którym odbywa się operacja, a także z lataniem w bliskim sąsiedztwie niezaangażowanych osób;

(3) posiada podstawową wiedzę na temat planowania lotu i definiowania procedur awaryjnych; i (4) zrozumie, jak warunki pogodowe mogą wpływać na działanie BSP.

Egzamin z wiedzy teoretycznej powinien obejmować aspekty z następujących przedmiotów: (1) meteorologia:

(i) wpływ pogody na operacje z użyciem BSP:
(A) wiatr (np. Skutki miejskie, turbulencje); (B) temperatura;
(C) widzialność; i
(D) gęstość powietrza;

(ii) uzyskiwanie prognoz pogody;

(2) osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie:

(i) typowa obwiednia operacyjna wiropłatów, stałopłatów i konstrukcji hybrydowych; (ii) masa i wyważenie oraz środek ciężkości:

(A) świadomość ogólnej równowagi podczas mocowania gimbali i ładunków;

(B) rozumienie, że ładunki mogą mieć różne właściwości, co może mieć wpływ na stabilność lotu; i

(C) zrozumienie, że każdy inny typ BSP ma inny środek ciężkości; (iii) zabezpieczenie ładunku;

(iv) akumulatory:

(A) zrozumienie źródła zasilania, aby zapobiec potencjalnym niebezpiecznym sytuacjom;

(B) zapoznanie się z istniejącymi różnymi typami baterii;

(C) rozumienie terminologii używanej w odniesieniu do baterii (np. Efekt pamięci, pojemność, współczynnik c); i

(D) zrozumienie jak działa bateria (np. Ładowanie, użytkowanie, niebezpieczeństwo, przechowywanie); i

(3) techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi:

(i) funkcje trybu niskiej prędkości; (ii) ocena odległości od ludzi; i (iii) zasada 1: 1.

Podmiot wyznaczony przez właściwy organ:

  1. 1)  przygotowuje test wielokrotnego wyboru składający się z co najmniej z 30 pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę wiedzy pilota BSP na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących w odpowiednich proporcjach następujących dziedzin: meteorologia, osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi. Szczegółowy zakres egzaminu określono powyżej;

  2. 2)  weryfikuje tożsamość kandydata na uzyskanie kompetencji pilota A2;

  3. 3)  przyjmuje od kandydata na uzyskanie kompetencji pilota A2, oświadczenie o ukończeniu

    szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia;

  4. 4)  nadzoruje przebieg egzaminu, aby jego wynik był niepodważalny i jednoznaczny;

  5. 5)  jeżeli kandydat na uzyskanie kompetencji pilota A2 zda pomyślnie egzamin, podmiot

    wyznaczony przez właściwy organ przesyła skany protokołu z egzaminu i oświadczenia o ukończeniu szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia na adres mailowy szkoleniaSBSP@ulc.gov.pl

error: Upss! Treść chroniona !!